THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

الاثنين، يناير 26، 2009

اوضاع تخنق

انا عارفه انى اتاخرت عليكم فى الكتابه --بس بصراحه انا كنت مخنوقه جدا
اليومين اللى فاتوا ...وماحبتش اخنقكوا معايا...بس هاخنقكوا برضه...
احوال البلد اليومين دول مقلقه جدا..واى حد بيفكر يجى دبى او الامارات عموما
بلاش يجى خالص ...البلد حالها واقف من ساعة انهيار البورصه..
ومعظم الشركات بتمشى الموظفين علشان تقلص المرتبات اللى بتدفعها
وبتخلى ااقل عدد ممكن منهم...
او بتقلل المرتبات النص ..واللى مش عاجبه يمشى....
انا كنت مشغوله جدا الاسبوع اللى فات ..وده بسبب ان المدير بتاعى
مشى زميلتى اللى كانت معايا ..وبقيت انا والاخ الفليبينى..
ده غير ان الاخت الاموره اللى كانت ماسكه التسويق ..ماشيه بعد شهر..
والمدير بسلامته عايزينى امسك التسويق مع التصميم..طب ازاى..؟؟؟؟
ده غير ان الباشا لما عرف كده....
اتخانق معايا ..لانه مش موافق على موضوع التسويق بتاتا البته..
وكان رده كالعاده...(انسى...لا طبعا..ومش عايز مناقشه)
وده معناه اما ..أأقعد فى البيت أو أدور على شغل تانى...والاتنين أصعب من بعض
لانى مش هاعرف الاقى شغل بسهوله اليومين دول...ولو لقيت..مش هيبقى بالمرتب ده ولا بالمواعيد اللى انا تعبت علشان اظبطها مع رجوع الولاد من المدرسه..
واكيد ماينفعش أأقعد فى البيت فى الظروف دى ...صحيح الباشا هو اللى شايل البيت
والمصاريف..بس برضه مرتبى بيسند معاه وبيعمل حاجه...
بصراحه انا مش عارفه اعمل ايه ...بس بادور على شغل ..وربنا يسهل لانى ماقلتش
للمدير انى هاسيب الشغل..وهو ادانى فرصه شهر لغاية لما التانيه تمشى..
علشان اقرر...وطبعا الباشا مافيش فايده من المناقشه معاه فى الموضوع ده..
لانه مقتنع تماما ان كل الستات اللى بيشتغلوا فى التسويق بيتبصلهم بطريقه مش كويسه
وخصوصا فى دبى....
عموما انا مقتنعه ان الشغل ده رزق من عند ربنا ..ولو لى نصيب اشتغل فى مكان تانى
..يبقى ان شاء الله هاشتغل..
بس البلد هنا حالها مايطمنش...حتى الباشا عنده مشاكل فى شغله...وبيفكر لو فضل الحال كده على اخر السنه الدراسيه للولاد ..انه ينزل مصر...
تخيلوا ان حوالى 400.000 واحد مشيوا خلال ال3 شهور اللى فاتوا...
البلد هنا غاليه جدا ..واللى بيقعد فيها لازم يكون مرتبه يغطى مصاريفها ويفيض..
الموضوع ده ضايقنى قوى...صحيح اننا مش هنبتدى من الصفر فى مصر
بس لاأنا ولا الباشا لينا شغل فى مصر..نرجع له ...
يمكن انا اخدت على الغربه....زى الباشا مابيقولى...وبقيت مصر بالنسبه لى
اجازة بس...جايز ..
انا مافتكرش انى قعدت فى مصر اكتر من 8 سنين على بعض فى حياتى كلها
اتولدت فى السعوديه وعشت فيها لغاية مادخلت الجامعه فى مصر..
واتجوزت الباشا وقعدت معاه 3 سنين فى مصر...وبس..
بعد كده ..رحت السعوديه تانى مع الباشا ...وبعدين رحت البحرين..
واخر حاجه دبى من اربع سنين...
ابنى سألنى سؤال غريب...وده لأنى سألته لماما من 20 سنه تقريبا
وهو (ليه ياماما مابتحبيش تعيشى فى مصر )....
ماما كان ردها : ان العيشه فى مصر صعبه...ده من 20 سنه..
وللأسف ده كان ردى على أبنى....دلوقتى بعد 20 سنه ..العيشه فى مصر بقت أصعب..
ده مش معناه انى مابحبش مصر....ابدا والله...انا ماجربتش استقر فيها..
جربت فى الغربه 3 بلاد وماكنتش قلقانه...مش عارفه انا قلقانه ليه من الاستقرار
فى مصر...؟؟ يمكن من حكى اخواتى على المشاكل اللى فيها...
او من اللى باشوفه كل مانزل اجازه...مش عارفه صدقونى...
عموما انا سايباها لربنا..والايام الجايه ربنا يعديها على خير والاقى شغل تانى..
ادعولى....ولو نزلت مصر نهائى اخر السنه ..استنونى فى المطار...
خصوصا صبرنى يارب....ومفروسه...
عموما ربنا يسهل واكون مخنوقه من الباشا بس البوست الجاى..وتكون احوالى احسن.....
مخنوقتكم......مخنوقه جدا...




76 التعليقات:

محمد حمدي يقول...

حجز اول تعليق

غير معرف يقول...

عندك حق والله انا رجعت مصر من دبي بقالى سنه وكنت ناوى ارجع دبي اليومين دول لكن كل اصحابي هناك حزرونى من الوضع الحالى للبلد
المهم الله يعينك
تقبلى مروري

محمد حمدي يقول...

على فكره اسلوبك فى السرد جميل اوى وشدنى من اول القرايه للاخر ... مشكلتك بجد عويصه... فى علم النفس بيسموها مشاكل الاقدام إحجام يعنى عندك وضعين كل واحد منهم له ميزه وعيب

انا شايف ان احسن حل ان انتى وجوزك تجيبو ورقه وقلم وتكتبو مزايا وعيوب كل وضع هتتحطوا فيه الفتره القادمه والامور على الورق هتكون اوضح .. دى طريقه انا مجربها على فكره

ربنا يوفقكم فى حياتكم .. بس تفضلى مخنوقه عشان تكتبى وتمتعينا كمان وكمان

سلام

ستيتة يقول...

أولا انا اشجب وادين واندد بالخلفية اللي مخلياني مش عارفة اقرأ حاجة
حراااااااااااااااام عليكي الاهي وانتي جاهي يفك خنقتك شيلي الخلفية

شوفي اخويا في السعودية فيها نفس اللي عندك دلوقتي بالضبط

ربنا يفتح ليكم ابواب رحمته ولو كنتم ها تقعدوا هناك لازم برضه تبقوا عارفين ان ها يبقى فيه خنقة نونو كده لحد ما تعدي اثار الازمة العالمية
لكن بيني وبينك مهما اتخنقت دبي ها تكون اقل كتير من خنقة بلاد المشردين في الارض اللي هي بلدنا

غير معرف يقول...

اسلوبك جميل يا مخنوقة
ومشكلتك عويصة
بس كل مشكلة وليها حل
وبعدين دا بس شغلك اللى لازم تأخدى فية قرار مش شغل الباشا كمان يعنى لسة الامور موصلتش لدرجة انكم تنزلوا مصر
وربنا يصلح الحال

صبرني يارب يقول...

لا لا يا جميل اوعى تخافي كده

مصر مش زي ما انتى متخيله يعنى

انا كمان عشت بره وكنت باسمع نفس الكلام الى انتى بتسمعيه عن اننا مجانين عشان نازلين مصر

خصوصا ان شغل جوزي كان مريح اوي وفى نظر ناس كتير لقطه وهو كان كده فعلا بصراحه

لكن فى النهايه مش بلدنا غربه والغربه كربه

ومسيرنا فى يوم هانرجع

غير ان احنا متعودين على العيله واللمه وده كان خنقنا فى الغربه غيابه

اي نعم لما رجعت مصر وبقيت وسط العيله مش عارفه ليه رشقت فيها جامد لحد لما طلعوا روحي ههههههههههههههه بس برضه اللمه حلوه

ومصر فيها مشاكل اه لكن كل مكان وفيه الوحش وفيه الحلو

انتى عايشه فى الشارقه وشغلك فى دبي

لو نزلتي القاهره وعشتي فى اي مدينه جديده واشتغلتي فى القاهره هاتمشي الحكايه ان شاء الله

وصدقينى
لو هاترجعي لا محاله
ارجعي دلوقتي احسن ما ترجعي وولادك كبار ما يعرفوش يعيشوا هنا زي ما حصلك

وطبعا يا قلبي ها ستناكي والله لو كنت اقدر وقتها اجيلك على عينى يا جميل

تحياتي ليكى وما تقلقيش وخليها على الله وصلي استخاره قبل ما تسيبى الشغل

واسمعي كلام جوزك عشان هى فعلا شغلانة التسويق دي مقرفه ومتعبه

وربنا معاكي

حروف يقول...

ربنا يكون في عوننك يارب ولهمك الصواب
مشاول زيارة لكنها اول مرةاعلق عندك

Lady E يقول...

يا حبيبتي ربنا يعينك والله حاسة باللي انتي فيه لان بابا شغله اتأثر جدا برضه

وبالنسبة للاستقرار في مصر فأنا زيك بالضبط حاسة انه صعب اني استقر في مصر لكن مش رافضة الفكرة وبالنسبة لدبي فأنا عارفة ان مستوى المعيشة فيها اغلى من اي امارة زي الشارقة او العين

وعلى فكرة في موضوع التسويق الباشا عنده حق جدا في الموضوع ده
ده غير انه هيبقى عبء كبير عليكي

ربنا ييسرلك الخير ويسعدك وبلاش تتخنقي يوم عيد ميلادي

عاشقه الرومانسيه يقول...

بنت الغربه

ربنا يفك كربك ياااارب
ويلهمك للى فيه الخير ليكى ولاولادك

مصر مش وحشه والله
وكل مكان فيه الكويس وفيه الوحش

واى بلد خلقها ربنا هتعيشى فيها برضه اسمها غربه يابنت الغربه

اتمنى ان ربنا يصلح حالك سواء فى مصر او بره

وصلى استخاره والارزاق بيد الله

اه كنت هنسى
بالله عليكى ياشيخه ربنا يخليهم لك
غيرى الخلفيه الغم دى عين اهلى وجعتنى

وبلاش تغيبى كده مره تانيه

تحيـــاتــى

هانى زينهم يقول...

اول مرة اجى هنا وعجبى الموضوع اوى وواقعيتك وصراحتك فى نفس الوقت . لكن ...
خلى خيار العودة ده اخر حاجة عشان هنا البلد واقفة مش ماشية ولا بتزحف حتى !!وايا كان الوضع عندك فهو اكيد احسن من هنا وربنا يكتبلك الصالح .
تقبلى تحياتى .

موناليزا يقول...

مشكورة حبيبتى على تكبير الخط بس الخلفية الملونة مش عاطفية خالص
عارفة انى بتقل عليكى تانى زيارة وبرضه بطلب منك حاجة فى مدونتك

ربنا يعملك اللى فيه الخير

عاشقه وغلبانه يقول...

قبل اي شئ ابوس ايديكي الاتنين غيري الخلفيه
نظري راااااااااااح

وبعدين عندك غربه
وهنا غربه
وفي البيت غربه
وفي اوضتي غربه
اه والله
مابقتش فارقه
كله محصل بعضه
تعالي مصر تنور
او دوري علي شغل وربنا يكرمك باذن الله

محمد عتلم يقول...

شوفى بأه يا ست المخنوقه اللى خنقتينا وخنقتينى انا بالذات
الرزق فى دبى هوا نفسه الرزق فى القاهره هوا نفس الرزق فى اسكندريه
والأعجب من كده انه هوا هوا نفس الرزق اللى فى كوالالامبوووووور واللى ربنا كاتبه هيحصل هيحصل بمزاجك غصب عنك هيحصل
فكده او كده لازم تكونى راضيه ومقتنعه ومريحه الجمجمه
الفرق الوحيد هوا فرق العمله
جربى تيجى السعوديه
انتى مجالك اكتر من رائع واكيد انا اكتر واحد يعرف انتى بتشتغلى فى ايه وازاى عشان انا شغلى من نفس الفصيله
واكيد كمان الباشا بيشتغل فى مجال اكيد مطلوب .. واكتر الناس اللى عندك جت هنا على السعوديه وبالذات جده
هنا لسه الارض خصبه ولسه مفيش اكتفاء .. الناس العاديين اللى بيشتغلو شغلانات عاديه بس هما اللى مش عايشين كويس انما ديزاينر ومصممه زيك وكلام من ده .. احنا هنا صدقينى بندوخ لما نلاقى حد كويس وبياخد مرتب كويس جدا بس ده بالنسبه للمعيشه هنا
يعنى الاستوديو السكن عندك فى الشارقه مش دبى وصل سعره 80 الف مش كده ؟؟
هنا المبلغ ده تاخدى بيه فيلا محترمه
والشقه المحترمه اوى اللى فى مكان واو هنا فى اغلى مناطق السعوديه اللى هيا جده ممكن تكون 30 الف
سواء هنا او عندك او فى افغانستان كده كده غربه بس من غير تمن
اما عن مصر .... ولا هافتح بؤى يا معلم

Unknown يقول...

ربنا يعينك ويقدرك هيا العيشة في مصر صعبة ماديا غير كده هتتأقلمي يعني مشاكل وكلام من ده بيحصل في الدنيا كلها بلدنا دي والله احسن من غيرها وعموما ربنا ييسرلك ويوفقك وتلاقي شغل
مودتي

حواء يقول...

السلام عليكم
ازيك يابنت الغربه واحشاااااااااااني
احمد دايما يقولي انك بتسلمي عليا علي طول سلامك وصل ياقمر
انا قريت كل اللي فاتني وخصوصا بيبه وعملية التجميل
مش ممكن صحبتك ديه ولا الكارت اللي عايزه تخلصه ومكنش عايز يخلص
ضحكت لما كنت هفطس
اما بخصوص البوست ده
فاحمد بيقولي البلد هنا كمان وقفت خلاص مفيش شغل وربنا يستر بقي
تحياتي

حاسوباتيه يقول...

بصي انا معاكي ان الحياه في مصر اصبحت صعبه انا كمان عيشت طول حياتي بره وجيت على الجامعه وكنت في ابوظبي كمان يمكن لما نزلت مصر كانت الحياه غريبه قوي عليا لكن اتعودت هعمل ايه يعني بس انا قررت مع خطيبي اننا نحاول مش نسافر بره نحاول في مصر الاول لاني مش حابه ولادي يعانوا نفس معاناتي ويعيشوا التجربه دي لان دلوقتي بشتاق جدا للامارات لان طول حياتي كنت فيها ياريت اقدر انصحك بس مش عارفه ربنا معاكي ويهديكي للقرار الصح

حاسوباتيه يقول...

صحيح نسيت اقولك بابا لسه هناك وبرضو بيحب مصر جدا بس برضو بيقول ماقدرش اجي اعيش هنا الغربه تعود بعدها بيكون بلدك الاصلي هو الغربه بالنسبالك للاسف

عاشقه الرومانسيه يقول...

الله ينور ياقمرى على الخلفيه
ايوه كده
الواحد يقدر يدخل ويتابع بمزاج

تحياتى

ريكو يقول...

بجد ربنا معاكى ومعانا
حقيقى الناس كلها مش عارفة هى رايحة على فين بعد الازمة دى
لكن ان شاء اللة ربنا هيعديها
وهيبقى بكرة اجمل باذن اللة
تقبلى زيارتى

غير معرف يقول...

و رزقكم ف السماء وما توعدون

اعتقد بعد كده مافيش داعى للقلق
لان الرزق مكتوب و هايوصلك هايوصلك
ده غير ان جوزك هو اللى مسئول عنكم و عن الاسره و متطلباتها
اهم شيء انك ما تخالفيش كلام جوزك و لوحكمت انك تسيب شغلك الحالى
اسعى ودورى على وظيفه افضل ف مكان اخر ولا تقلقى من العوده لمصر فالبلد بتاعتنا افضل من بلاد اخرى كثيره كفايه ان فيها ناس كتيره طيبه و بتحبك اهما من غير اى مصلحه ومن غير ما يشوفوكى حتى
المهم تتوكلى على الله حق توكله
انا جربت الغربه بره الصراحه لم اجد فيها يوما لطيفا يمكن علشان البلد كانت فوق المريعه بس انا ماستريحتش و فضلت ارجع بس
قد تكون ظرووفك انتى مختلفه فانصحك بالتروى قبل اتخاذ قرار العوده
و استخيرى ربنا ف اى موضوع
و ربنا يوفقك للخير ان شاء الله

Kiara يقول...

ربنا يقدملك اللي فيه الخير

Kholios يقول...

بجد بجد مش مجاملة أنت المفروض يتعملك تمثال ......
أنا عن نفسى خنقة الشغل مخليانى عايز أنام تحت مترو الأنفاق يعنى مفيش فى حياتى لا باشا ولا أولاد _هما آه نعمة و رزق من ربنا و حضن من أبنك ينسيك هم الدنيا_ بس برضو وجعععععع دمااااااااااغ
كان الله فى العون و نصيحتى ليكى شيلى فكرة النزول مصر من دماغك نهائياً مع أن مابفكرش أسافر بره بس أنا أتعودت على قرفها....

moustapha achraf يقول...

يا هلا الظاهر انا تقييت عليكى ....انا بهزر بس ملاحظة من مصمم لمصمم يا تغيرى لون الخط و اقترح انة يكون ابيض علشان يبان من الخلفية او تغيرى الخلفية بس خليها علشان انا أعتقد انك مصممة عليها ....على فكره اسلوبك فى السرد جميل
اللة معك

moustapha achraf يقول...

وكمان عايز اعرف ازاى احط الخلفية ولا دية theme ,template?علشان انا عندى الصور بتاعتى الى عايز احطها مش عايز theme ,templateوشكراجدا

غير معرف يقول...

عايزة رأيي بجد
خليكي هناك اطول مدة خصوصا ان جوزك ماعندوش غل هنا
فخليكوا هناك احسن
وكمان ان شاء الله الازمة مسيرها تتحل والامور تتصلح
فبلاش تخسرو كل حاجة عملتوها هناك وترجعو خصوصا اني زي مافهمت انكم مستريحين ومتأقلمين علي الحياة هناك
انا معرفش ايه وضع شغل التسويق هناك
بس حاولي مع مديرك يخليكي في التصميم وحاولي تقنعيه انك مش هتقدري على الاتنين مع بعض وان شغلة التسويق دي مش شغلتك ولا مجالك
الله يوفقك
وتحياتي لك

Mafrousa يقول...

يا حبيبتى حاسة بالخنقة اللى انتى فيها
فعلا حاجة تخنق
و عندك حق انك تخافى و تبقى قلقانة من العيشة فى مص نظرا للظروف اللى مش واضحة فى كل حاجة
ربنا يعملك الخير اينما يكون
ان شاء الله خير ان شاء الله سواء هناك او هنا
تحياتي ليكي و لاولادك

شفـقــة و إحســــان يقول...

بصى انت طبعا عندك حق العيشة فى مصر بقت صعبة والحياة بقت غالية وكمان مليانة مشاكل
وطبعا فيه فرق بين مصر ودبى
لكن لو مالقتيش شغل والظروف بقت اصعب بيتهيالى حاولى تفكر تانى وترجعى وتستقرى هنا على الاقل هتكونى بين اهلك وقرايبك
ومصر بردوا مش وحشة اوى اهى احسن من غيرها
تحياتى

قوس قزح يقول...

ربنا يعملكم اللى فيه الخير

انا عارفة اد ايه صعب الرجوع لمصر بعد سنين غربة كتيرة و ده بشوفه فى اخواتى لانهم اتربوا و عاشوا فى السعودية و جم على الجامعات
بس تخيلى الولد بيحب يعيش فى مصر و البنت هى اللى عايزة ترجع
يظهر البنت عموما بتتعود على مستوى و طريقة معينة فى المعاملة و مش بتتعود على البهدلة اللى بتشوفها البنت هنا

ان شاء الله توصلوا للحل المناسب لكم
بس حطى فى دماغك حاجة ان الشركات فى مصر بردو اغلبها وقف التعيين لحين ميسرة

تحياتى

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

رجعتى الخلفية تانى يا مخنوقة
طيب غيرى لون الخط بقى

نيجى للموضوع بقى
المشكلة بجد صعبة
وعايزة تفكير كتير
وشوفى هترتبى امورك ازاى
ربنا معاكى وتلاقى شغل
وترتاحى من المشكلة دى
ومش تنزلى مصر لانة اكيد هيكون صعب
بعد كل سنين الغربة دى
ودا طبعا عليكى وعلى الاولاد
ربنا يصلحلك الحال
ونتمنى انك متكونيش مخنوقة
بس برضو نتمنى انك متغبيش علينا كتير

من غير عنـــوان يقول...

أقولك حاجة بصراحة... ويمكن كتير يزعلوا مني.. جربي محاولة هجرة لكندا...

مش عشانك... عشان ولادك

ربنا يسعدك

أحــوال الهـوي يقول...

اولا واضح مهارات التصميم في خلفية المدونه و نفسي ازين مدونتي و مش عارف

ثانيا انا مع زوجك في مسألة التسويق لاني اعمل في مجال التسويق و علي الرغم من وجود معظم النساء محترمات يعملن في المجال و لكن النظرة لهم متباينه من العميل الي العامه حتي يثبت العكس

اذا كان لكما خبرة كبيرة في الغربه اظن ان المجالات مفتوحه في اماكن اخري غير الامارات
علي الرغم من قضاء نصف عمري في الغربه لكني اعشق مصر و جمالها و سحرها حتي لو عشت في اوروبا

صلي استخارة و ان اراد الله سوف توفقك الي مافيه الخير لكم

تحياتي

محمد عتلم يقول...

مخنوقه
انتى كنتى سألتينى من كام يوم ان فيه مصممات بيشتغلو عندنا بس معرفتش ارد عليكى علشان البلوج بتاعى كان بعافيه شويتين بس الحمد لله اشتغل
طبعا فيه بنات بتشتغل مصممين هنا فى جده ومطلوبين جدا ومرتباتهم حلوه كمان مش زى الاول مدرسين او دكاتره وبس
دلوقتى كل المجالات موجوده بس فى الرياض وجده بس وممكن تراسلى شركات الادفيرتايزنج بالميل وتعرفى معلوما ت اكتر ولو محتاجه اى مساعده انا تحت امرك طبعا welcome

الميكروباص يقول...

لازم تخدي بالك من حاجه
الازمه الماليه زي ما وقعت هاترتفع تاني
والامور هاترجع زي الاول لكن الوضع هياخد وقت
حاليا في مصر الازمه الماليه كان لها تأثير ايجابي
وهو ان الشقق اسعارها نزلت وفيه حاجات كتيره اسعارها نزلت بعد ما كانت نار
اما بالنسبة الى انك هاتمسكي شغلتين في وقت واحد
فأحب أقولك اننا في مصر شغالين اراجوزات - بنعمل كل حاجه في نفس الوقت وبنفس المرتب
انا حاليا مدير المصنع اللي بشتغل فيه
لكن احيانا ببقى ماسك المخازن واحيانا ممكن اشتغل مع العمال وممكن اخرج اشتري حاجات كهرباء للمصنع بدلا من مدير المشتريات
يعني العمليه عك
بس ادينا عايشين

mahasen saber يقول...

يا حبيبتى ده اليى كان مدايقك وانتى نوهيتى عن شئ مدايقك فى تعليق عندى

يا حبيبتى ربنا يفرجها من عنده ومتمشيش خالص من شغلك ومتشتغيش فى التسويق بتاتا

بس والله يا حبيبتى الازمه الاقتصادايه لما بتيجى بتيجى على الكل ومصر بتبقى زى غيرها والعكس انما فى الرخاء بتتلاقيهم هما بس اليى حاسين بيه اما مصر فدائما مستمتعه بالكساد الاقتصادى

ابتسمى كده ربنا هيحل كل الامور ان شاء الله

والعيشه فى مصر مش بعبع متخافيش
والله تنوريها بس فكرتينى بابا الله يرحمه 27 سنه فى الامارات وكان بيقول هل من مزيد الله يرحمه كان بالنسبه ليه كل بلاد الوطن العربى مصر

بنت الغربة يقول...

Mohamed Hamdy
انا شفتك قبل كده ...فين..؟؟؟؟
شكرا على زيارتك مدونتى
وشكرا على رايك فى اسلوبى..وانا بصراحه استخرت ربنا وخلاص
لان الباشا معندوش مناقشه...وانا اتعودت على كده..
تحياتى

بنت الغربة يقول...

اسامه عبد العال
اياك ..اياك ترجع دبى اليومين دول ..ولاالسنه دى خاااالص
الوضع فيها زفت..
سورى ..بس انا مش لاقيه كلمه اوقع من كده..
تحياتى

بنت الغربة يقول...

ستيته حبيبتى
انا غيرت الخلفيه اهو زى مانت عايزه
يارب تكون كده احسن
انا عارفه ان مصر احوالها صعبه
وربنا يعين اللى فيها
بس اعمل ايه الوضع عندنا مقلق جدا
ربنا يتولانا برحمته
تحياتى ليك

بنت الغربة يقول...

احلى صحبه
انا مش عارفه ااقابلك خااالص
كل مافتح عليك الاقى موقع
انت فين فى ده كله؟؟؟؟؟
شكرا على مداومة سؤالك على
وانا الحمد لله اخدت قرار خلاص..فى شغلى وربنا يعينى عليه
تحياتى

بنت الغربة يقول...

صبرنى ياحبيبتى
انت كلامك بينزل على الجرح ويطريه
انا مش عارفه اتقبل موضوع رجوعى لمصر
مع ان الباشا شايفه عااادى
انا مش هاقاطه وهاسيب الامور لربنا
ربنا كريم ..بس انا اخدت قرار بالنسبه لشغلى وخلاص
وربنا يقدم اللى فيه الخير
تحياتى ياقمر

بنت الغربة يقول...

حرووووف ياحبيبتى
شكرا ليك ياقمر ودايما زورينى واوعى تيجى من غير ماتعلقى
تحياتى

بنت الغربة يقول...

ليدى حبيبتى
كل سنه وانت طيبه الاول
وعقبال 1000سنه ياقمر
وانا مش متخوفه بس...انا مرعووووووووووبه
تحياتى ياحبيبتى

بنت الغربة يقول...

عاشقة الرومانسيه
انا غيرت ام الخلفيه اللى مزعلاكم دى
بس المشكله انى باحب الورد جدا جدا
يارب تكون الخلفيه دى كويسه
وشكرا لدعائك لى ياقمر
تحياتى

بنت الغربة يقول...

هانى زينهم
تحياتى ليك لاول زيارة لى
وشكرا على رايك
وده راى انا كمان
بس احيانا الواحد بيبقى مضطر ينزل مصر
ربنا يستر وماننزلش
تحياتى

بنت الغربة يقول...

موناليزا حبيبتى
انا غيرت الخلفيه كلها والكلام وحجمه ولون الخط
مش فاضل غير انى اغير المدونه كلها
تحياتى ليك ياقمر ودايما زورينى

بنت الغربة يقول...

عاشقه وغلبانه
انا غيرت ام الخلفيه زى مانت عايزه
هااا اى طلب تانى
انا تحت امركم
وانا عارفه ان مصر متعبه قوى
بس مش عارفه انت ليه شايفاها غربه كده
ربنا يصبرنى ويصبرك
تحياتى ياقمر

Hanan Elshafey يقول...

ياااااااااااااااارب
ربنا يعينك ويكون معاكي انتي وعيلتك
انا سمعت برده عن الحاله اللي عندكم من اصدقائي
ربنا يعديها علي خير

ومعلش يعني معلش
مصر ام الدنيا وبلدي وكل حاجه
بس اعتقد والله اعلم انكم لو هتعيشوا في افغانستان هيكون اريح من هنا



ما في ايدينا غير الدعاء
احيانا يغير القدر
ربنا يسعدك وتتحل المشكله
واعتقد كمان ان جوزك ادري بموضوع التسويق ده
والله اعلم

تقبلي مروري وتحياتي
ودعواتي القلبيه الصادقه
اتمني اشوفك عندي قريب
هكون سعيده جدا
دمتي
بكل هنا

بنت الغربة يقول...

محمد عتلم
شكرا قوى على التعليقين بتوعك
انا بس حبيت اسأل علشان لو الباشا جاله عرض فى السعوديه اعرف السوق ماشى ازاى هناك
وممكن اشتغل ولا لأ
لان الباشا طبعا هو الاساس
واه مجاله مطلوب فى كل حته...بس حاليااوضاع المقاولات واقف حالها فى كل حته...
شكرا ليك مرة تانيه ومعلش خانقاك معايا
تحياتى

بنت الغربة يقول...

كاتب مصرى
تحياتى ليك وشكرا انك دايما بتسأل على
وربنا يقدم اللى فيه الخير
ومصر متعبه لكن لو ربنا راد واستقريت فيها ..هاحاول ااقلم نفسى عليها...
تحياتى ليك

بنت الغربة يقول...

زوجه حبيبتى
حمدالله على السلامه
انت خلصت امتحانات امتى؟؟؟
وحشتينى والله كنت مفتقداكى جدا
وكويس انك قريت بقيت البوستات اللى فاتت
ومعلش البوست ده نكد شويه
وجوزى على فكرة بيشتغل فى نفس مجال جوزك
وربنا يستر ومانرجعش مصر
تحياتى ليك ياقمر

بنت الغربة يقول...

حاسوباتيه ياحبيبتى
ربنا معاك انت وخطيبك
انا بصراحه ماتعودتش اعيش فى مصر على طول
وجايز ربنا كاتبلى انى اعيش طول عمرى فى الغربه ..وجايز العكس
مش عارفه الوضع هايرسى على ايه
انا سايباها لربنا هو ييسرها لوحده
وسلميلى على باباك ولو جيت زورتيه ياريت تقوليلى علشان اشوفكم
تحياتى ليك ياقمر

بنت الغربة يقول...

ريكو
شكرا لزيارتك مدونتى
ومعلش خنقتك ونكدت عليكى شويه
انا والله مش عارفه اخر الازمه دى ايه؟؟؟
ربنا يتولانا كلنا
تحياتى ياجميل

بنت الغربة يقول...

بيبرس
شكرا ليك ولتعليقك الجميل
انا فعلا بادور على شغل تانى وربنا معايا
حتى لو المرتب قل ...مش مشكله
الرزق من عند ربنا
وهاسمع كلام جوزى ....حاااضر
تحياتى ليك

بنت الغربة يقول...

كيارا حبيبتى
ربنا يقدمنا كلنا الخير
تحياتى

بنت الغربة يقول...

kholios
شكرا لزيارتك المدونه
وشكرا لتقديرك لى
بس الحياه مع الباشا والعيال وجع دماغ صحيح ...بس ماعرفش اعيش من غيرهم...
ربنا يهديك ويهديهم

بنت الغربة يقول...

Blind Sniper
شكرا لتشريفك المدونه
وانت ماقريتش على ولاحاجه...هى الظرووف اللى كده
وردى على سؤالك فى مدونتك
اى خدمه
تحياتى

بنت الغربة يقول...

مصطفى ريان
شكرا لسؤالك الدائم على
والله انا فكرت واستخرت ربنا ولقيت ان الحل هو الاستقاله لان المدير مش راضى ابدا ...وانا مش هاكسر كلام الباشا
وربنا معايا والاقى شغل تانى
تحياتى ليك

بنت الغربة يقول...

واحده مفروسه
نورتينى ياقمر
اخبارك ايه؟؟وحشتينى
انا والله سايباها لربنا وهو يقدم اللى فيه الخير...
واكيد لما انزل مصر هاكلمك باذن الله
تحياتى ياقمر

بنت الغربة يقول...

شفقه هانم واحسان بيه
اخيرا زورتونى
اهلا بيكم نورتونى
انا مخليه قرار النزول ده اخر حاجه وربنا يسهل
وان شاء الله هلاقى شغل قريب او بعيد...الله اعلم
شكرا قوى ليكم
تحياتى

بنت الغربة يقول...

قوس قزح
اهلا بيك ياقمر ياللى اسمك على اسمى
نورتينى
شكرا للمعلومات دى ياجميل وبصراحه انا باحس بالبهدله من الناس والمعاكسات اللى بقت ماليه مصر
مش عارفه ليه؟؟؟
مع ان مصر تقريبا دلوقتى كلها محجبات
تحياتى ياقمر

بنت الغربة يقول...

احساس طفله محبه للرومانسيه
انا غيرت الخلفيه الاولانيه علشانكم والله مع انى كنت بحبها قوى
وغيرت لون الخط كمان
اى خدمه
شكرا ياجميل على قلقك على وتشريفك المدونه وتوقعى منى زيارة على السريع
تحياتى ياقمر

بنت الغربة يقول...

استاذ محمد البنا
تحياتى ليك
وموضوع هجرة كندا ده لسه فى حيز التفكير
لانه مكلف ومش مضمون
تحياتى

بنت الغربة يقول...

احوال الهوى
شكرا لتشريفك تانى
اولا لو عايز اى مساعده فى ترويق مدونتك انا فى الخدمه
تانيا ليه النظرة الوحشه دى دايما للستات اللى فى مجال التسويق؟؟؟
تالتا ربنا يقدم اللى فيه الخير ونشوف الايام الجايه هترسى على ايه
تحياتى

بنت الغربة يقول...

لورنس العرب
اهلا بيك فى مدونتى
الحمد لله ان الاسعار هبطت فى مصر
علشان الناس تعرف تعيش
اما بالنسبه لى فانا مش معترضه قوى على الموضوع ...[س جوزى هو اللى رافضه بتاتا البته
تحياتى ليك وربنا يكون فى عونك

بنت الغربة يقول...

غير معرف
انا فعلا فتحت اللينك اللى انت كاتبه لقيت الموقع مقفول مؤقتا
بكره ان شاء الله هافتحه تانى
وشكرا ليك

بنت الغربة يقول...

محاسن حبيبتى
ازيك ياقمر عامله ايه
شكرا ياجميل لسؤالك على
والله انا اليومين اللى فاتوا كنت متضايقه جدا بس هاعمل ايه امر ربنا
الحمد لله على كل حاجه
ولعلمك برضه بابا الله يرحمه كان بيحب السعوديه جدا وكانت هى مصر بالنسبه له..الله يرحمهم الاتنين...
تحياتى ياقمر

بنت الغربة يقول...

حنان الشافعى
شكرا لزيارتك ياقمر وانا رديتهالك والله
وضفتك عندى ودايما هازورك ان شاء الله
بس حلوة ان افغانستان احسن من مصر دى
واقعيه قوى
انت عسل قوى شكلك
والله انا سايباها لربنا وهو اللى بيقسم الارزاق والحمد لله
تحياتى ياقمر

فشكووول يقول...

يا مخنوقه احذرك
اوعى تنزلى مصر تانى .. اللى يلاقى بلد يقدر مجرد يعيش فيا ما يحيش مصر تانى وكلها عيشه والسلام .ز العيشه فى مصر بقت زى الحرب .. يعنى لازم تحاربى طول النهار .. تحاربى فى المواصلات .. تحاربى فى الشغل .. تحاربى مع زمايلك .. تحاربى عشان تشترى عيش .. عشان تشترى لحمه .. عشان اى حاجه .. حتى لو معاك عربيه تحاربى عشان تركنيها او حتى مجرد تمشى فيها .. تحذير .. تحذير .. تحذير

قال بيقولوا .. لو لم اكن مصريا لوددت ان اكون مصريا .. اصله كان باشا ومش حاسس بمتاعب الناس
تحياتى

أبو العريف يقول...

والله معاكي حق الحال هنا في السعوديه نفس الوضع وانا لسه جاي من 6 اشهر
وعايز ارجع تاني
بس الواحد ماجاش الا لما الدنيا قفلت في وشه في مصر
وربنا يستر

شمس النهار يقول...

ان شاء الله ربنا ييسر لك الامور كلها
وماضاقت الامافرجت
وحتي لونزلتي مصر
ماهو رزق هنا رزق هناك ورب هنا رب هناك
مااحنا عيشين والحمد لله
انت بس عشان مش متعوده علي العيشه من صغرك في مصر
بس مصر جميله مهما كان فيها من مشاكل برضه جميله
انا عكسك مابحبش الغربه جربتها مره وقررت مااعملهاش تاني ابدا
ربنا معاكي
اقرائي يوسف وياسين ربنا ييسر لك الامور

اقصوصه يقول...

كل ها مستوي فدبي؟

حسيت اني مب ساكنه فالبلاد

الله يعينكم :(

عاشقه الرومانسيه يقول...

بنت الغربه ياحبيبتى
عامله ايه دلوقتى
اخبارك ايه؟
لسه مخنوقه؟

وحشتينى مووووت

hasona يقول...

السلام عليكم

فعلا الوضع صعب جدا
لكن قد يكون فيه أمل-يعني تأثير مزدوج

ان الايجارات تنزل وبقية الحاجات الغالية والمولعة- ده مع احتمال المحافظة علي الشغل الحالي وبنفس الراتب
يعني بدل ما فيه سكن غرفيتن وصالة بحوالي 72 ألف درهم مثلا
قد يصل الي النصف تقريبا خلال الفترة القادم
وبقية السلع والمنتجات والبترول
وده هيقلل المصروفات وده برضه مبني علي احتمال ثبات مصدر الرزق الحالي بنفس مميزاته

طبعا كل دول الخليج بتمر بنفس الازمة لكن أظن ان الامارات وخصوصا دبي الازمة فيها أكبر

،،،
أما عن مصر
فمهما اتغبرنا واغتربنا - بنحبها وبنعشق ترابها - مع كل السلبيات اللي فيها-ومع كل الظروف الصعبة والمعاملة الغير آدمية للبشر - لكن تبقي مصر بلدنا
هية المشكلة فقط تتلخص في الفرص المتاحة قليلا جداً
والحلول صعبة بل أصعب من بعضها
وحلوها مٌر

تحياتي

كلام على بلاطة يقول...

يا بختك مخنوقة اليومين دول بس
دا انا مخنوق من زمان
واقنعت نفسى بانه لا حياة بدون خنقة
واذا فقدت الحياة خنقتها نقصها الكتير
بمناسبة العمل لا تفقدية
واستحملى الظروف الطارئة لغاية ما تتعدل
تحياتى

كلام على بلاطة يقول...

يا بختك مخنوقة اليومين دول بس
دا انا مخنوق من زمان
واقنعت نفسى بانه لا حياة بدون خنقة
واذا فقدت الحياة خنقتها نقصها الكتير
بمناسبة العمل لا تفقدية
واستحملى الظروف الطارئة لغاية ما تتعدل
تحياتى

كلام على بلاطة يقول...

يا بختك مخنوقة اليومين دول بس
دا انا مخنوق من زمان
واقنعت نفسى بانه لا حياة بدون خنقة
واذا فقدت الحياة خنقتها نقصها الكتير
بمناسبة العمل لا تفقدية
واستحملى الظروف الطارئة لغاية ما تتعدل
تحياتى

mahasen saber يقول...

اخبارك ايه دلوقت يا رب تكونى احسن